dinsdag 21 april 2009

Autographica Birmingham 2009

Voor de vierde maal dit jaar ging ik naar het Verenigd Koninkrijk, in de volksmond Engeland. Toch was dit de eerste keer in mijn leven dat ik naar Birmingham ging, normaal gezien is London altijd "the place to be". Ditmaal was er namelijk iets interessants in Birmingham, er waren namelijk twee filmconventies tegelijk waar een aantal oudgedienden kwamen signeren, waaronder Oscarwinnaars Ernest Borgnine en George Kennedy. Waarschijnlijk is dit een "once in a lifetime oppertunity", en die heb ik dan ook maar met beide handen aangenomen. Eenmaal aangekomen met Fred & Rene in het zonnige Birmingham kwam ik terecht in het Birmingham Central Backpackers hostel, een hostel zoals ik er nog geen enkele gezien heb. Goede service, goede kamers, vriendelijk personeel, goede hygiene, gratis eten en een lounge waren je lekker kon hangen en spelen op verschillende nieuwe types spelcomputers, dvd's kon bekijken (kon trouwens ook op de kamer doordat iedere kwamer was uitgerust met TV & DVD-speler), internetten of ouderwetse bordspellen kon spelen zoals Twister of Monopoly. Iedereen had her er naar zijn of haar zin. Rene bijvoorbeeld was niet weg te slepen van het Twister spel dat hij in zijn eentje speelde :-). Voor mij begon de vrijdag rustig met Birmingham verkennen, samen met Tom & Jeroen die ik later die dag trof in het centrum. Rene & Fred besloten Londen te gaan verkennen, trotseerden de regen die Londen teisterden en sloten spannend af door op een verkeerd treinstation uit te stappen midden in de nacht... Na een, niet zo'n heel lange, nacht ging de zaterdag en dus ook de Autographica conventie dan eindelijk beginnen...
Deze editie van Autographica was heel wat drukker dan de London 2008 editie die ik al had meegemaakt. Je weet wat ze zeggen: "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd". Helaas geld dat bij filmconventies, filmpremieres en rijen voor een Tim Burton signeersessie niet. Geduld, MP-3 spelers, leuk gezelschap en doorzettingsvermogen kunnen in deze gevallen handig zijn...
Ernest Borgnine, de Oscarwinnende acteur die bekend is uit onder andere "The Wild Bunch", "The Poseidon Adventure", "The Dirty Dozen" & "Escape From New York" was erg vriendelijk voor iedereen, maakte grapjes en had het duidelijk naar zijn zin. De 92 jarige acteur was onvermoeibaar (wat is zijn geheim?) en signeerde voor mij de DVD-covers van "Escape From New York" & "The Poseidon Adventure", de Blue Ray cover van "The Wild Bunch" en poseerde voor de foto.
George Kennedy, de 84 jarige Oscarwinnaar, bekend van films als "Airport", "Earthquake", "Cool Hand Luke" & "The Naked Gun" was minder vitaal dan de eerder genoemde Ernest Borgnine, zijn gehoor liet hem duidelijk in de steek, hij liep met een rollator en leek snel vermoeid. Echet toen ik hem trof was hij nog redelijk fit. Hij signeerde voor mij de DVD-box van "Airport" en de DVD-cover van "Eartquake" en poseerde tevens voor de foto.
De 75 jarige Joan Collins, bekend uit de serie "Dynasty" is een echte diva. Naast haar memorabele rol in deze serie is ze ook nog bekend door haar optredens in films als "Ellis In Glamourland", "The Flinstones In Viva Rock Vegas" en "The Bitch". Hieronder poseerde, ondanks berichtgeving (zie boven het hoofd van Joan Collins) voor de foto.
Mickey Rooney (88) was een beetje een knorrepot. Rooney is bekend door zijn rollen in bijvoorbeeld "Captain Couragous", "The Balck Stallion" & "Night At The Museum". Hij was duidelijk niet in zijn optima forma op deze conventie. Een echte leuke ontmoeting met deze kleine grootheid zat er dan ook niet in. Een geposeerde foto gelukkig wel...
Angus Lennie, de 79 jarige, Britse acteur is bekend geworden door zijn rol als "The Mole" in de klassieker "The Great Escape" met Steve McQueen & Richard Attenborough. Angus bleek niet meer zo'n steady handtekening te hebben, echtet voor een geposeerde foto zat hij toch stil (genoeg).

Geen opmerkingen: